Abonnementen

Vragen over abonnementen

  • Waarom werken jullie met abonnementen?

    Wij willen vooral een aantrekkelijk aanbod hebben voor gebruikers die structureel een auto (extra) nodig hebben, maar niet vast willen zitten aan eigen bezit. Met een hoger maandbedrag als abonnement daalt je uur- en kilometertarief. Je kunt je abonnement dus steeds aanpassen aan je verwachte mobiliteits-gebruik.

  • Wat zijn de verschillen tussen de abonnementen?

    Naarmate je een hoger maandbedrag kiest, daalt de prijs per uur en per kilometer. Rij je dus vaker of maak je langere ritten, dan zal een hoger abonnement voordeliger uitpakken. Je kunt voor jezelf een schatting maken wat in jouw situatie voordeliger is. Omdat je voor deze auto’s geen vaste kosten als onderhoud, verzekering, wegenbelasting en afschrijving meer hebt, bespaar je ten opzichte van een eigen auto sowieso al gauw €50,- tot €100,- per maand.

  • Wat is de looptijd van een abonnement?

    Het abonnement dat je kiest gaat direct in en is altijd voor 1 maand. Het loopt door totdat jij iets wijzigt. Je kunt per maand je abonnement wijzigen of stopzetten. Hierdoor heb je optimale flexibiliteit en passen je kosten steeds bij je verwachte gebruik.

  • Kan ik als gezin of partners ook samen een abonnement nemen?

    Ja, je kan met twee personen een abonnement delen. Zo kan je bijvoorbeeld het abonnement delen met je kind of partner. Download beide de app en maak allebei een eigen account aan. Dat is oa voor de check van je rijbewijs. Jullie krijgen dan beiden 50% korting op je abonnement. Onze enige voorwaarde is dat jullie hetzelfde rekeningnummer gebruiken en een abonnement van 75 euro of hoger kiezen. 

  • Hoe sluit ik een abonnement af?

    Voor het aanmaken van een account, het afsluiten van een abonnement en het maken van je eerste rit hebben wij een uitgebreid stappenplan.

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk het hier.

Betalen

Vragen over betalen

  • Wat moet ik betalen voor een rit met een deelauto?

    De prijs van je rit wordt door twee dingen bepaald: het aantal uren dat je weg bent en het aantal kilometers dat je rijdt. De 3e prijsfactor is of je losse ritten rijdt of een abonnement hebt. Met een abonnement wordt je uur en kilometertarief lager.

  • Zijn er nog kosten voor verzekering, onderhoud of schoonmaak?

    Nee. Alle kosten zijn in de huidige tarieven verwerkt.

  • Is er een maximum tarief per dag, rit of lengte van reservering?

    Ja er is een maximum; je betaalt nooit meer dan 10x het uurtarief binnen dezelfde kalenderdag, van 24 uur. Er is in principe geen maximum voor de lengte van je reservering of ritafstand; je kunt de auto voor meerdere uren of dagen reserveren. Realiseer je wel dat daardoor andere buurtgenoten sneller zullen misgrijpen voor hun (kortere) ritjes.

De app

Vragen over de app

  • Waar vind ik de app?

    De naam van de app is MobiApp. Je kunt hem downloaden op je telefoon vanuit de App Store of Google Play.

  • Is er een autosleutel nodig?

    Nee. Je reserveert, opent en sluit de auto via de MobiApp op je mobiele telefoon. Er ligt wel een sleutel in de auto. De helpdesk kan de auto ook op afstand openen en sluiten mocht dat nodig zijn.

  • Hoe maak ik een account aan?

    Voor het aanmaken van een account, het afsluiten van een abonnement en het maken van je eerste rit hebben wij een uitgebreid stappenplan.

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk het hier.

  • Hoe sluit ik een abonnement af?

    Voor het aanmaken van een account, het afsluiten van een abonnement en het maken van je eerste rit hebben wij een uitgebreid stappenplan.

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk het hier.

De auto

Vragen over de auto

  • Met welke auto’s rijden jullie?

    We starten in 2019 met de Nissan Leaf Acenta 40 kWh. Een ruime 4-zitter met een bereik van 200 kilometer in de praktijk.

  • Komen er ook andere modellen dan de Nissan Leaf?

    Ja, in de loop van 2020 komen er andere modellen beschikbaar.

  • Welke voorzieningen zitten er in de Nissan Leaf?

    In de Nissan Leaf Acenta zit oa airco, climate control, stoelverwarming, adaptive cruisecontrol, een achteruitrijcamera, navigatie en veel veiligheidssystemen.

  • Leveren jullie alleen auto’s of ook andere soorten mobiliteit?

    Wij zijn bezig ons aanbod uit te breiden met deelfietsen en deelscooters.

Klant worden

Vragen over klant worden

  • Hoe kan ik klant worden?

    Je wordt klant door de MobiApp op je mobiele telefoon te installeren en een account aan te maken (hou je rijbewijs bij de hand). 

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk dan ons stappenplan.

  • Wat kost het om klant te worden?

    Klant worden kost niets, de app is gratis.

  • Hoe maak ik een account aan?

    Voor het aanmaken van een account, het afsluiten van een abonnement en het maken van je eerste rit hebben wij een uitgebreid stappenplan.

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk het hier.

  • Kan ik korting krijgen als ik vaker rij?

    Ja, dat kan. Als je een abonnement neemt, rijd je goedkoper per uur en per kilometer. Hoe hoger je maandabonnement, hoe hoger je korting.

  • Ik wil (nog) geen klant worden, maar ik wil het project wel steunen. Kan dat?

    Ja, dat kan. Voor €7,50 per maand steun je de lokale partij en de coöperaties die de auto’s aanbieden. Je moet dan wel een account aanmaken via de app. Hiervoor krijg je een korting van €0,50 per uur op de losse ritprijs.

  • Hoe sluit ik een abonnement af?

    Voor het aanmaken van een account, het afsluiten van een abonnement en het maken van je eerste rit hebben wij een uitgebreid stappenplan.

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk het hier.

  • Hoe kan ik stoppen als klant?

    Je kunt een abonnement na 3 maanden wijzigen of opzeggen. Je account blijft dan nog actief. Je kunt dan altijd weer ritten reserveren. Wil je echt stoppen dan kun je de app verwijderen van je telefoon.

Laden

Vragen over laden

  • Hoe kan ik zien dat de auto aan het laden is?

    De kleur voor laden is vaak BLAUW. Zowel op de laadpaal als direct achter de voorruit van de Nissan Leaf brand of knippert een blauwe lampje als het laden bezig is. In onze Peugeot E208 zie je een groen lampje branden bij de laadstekker aan de auto.

  • Hoe snel laadt de auto bij?

    De laadsnelheid wordt deels bepaald door de auto zelf en deels door de laadpaal. Op wisselstroom (AC, 7,5 kW lader) is de laadtijd volgens Nissan circa 7,5 uur, op een gewoon stopcontact 21 uur en bij een DC 50kW snellader 1 uur.

    PS Het volladen van de laatste 20% van de accu gaat langzamer dan de eerste 80%. Als het niet nodig is voor je rit is laden tot 80% dus ook prima.

  • Kan ik ook gewoon thuis op 230V opladen?

    Ja dat kan. Het gaat niet snel maar in een nacht kan de auto flink bijladen.

  • Hoe werkt het laden?

    In de neus van de Nissan Leaf zit een klep die je van binnenuit kunt openen (* auto moet in park staan en uit zijn). In de kofferruimte liggen twee laadkabels. Voor openbare laadpalen gebruik je de mennekes stekker. De andere laadkabel is voor laden op een gewoon 230V stopcontact.

  • Moet ik betalen voor het laden?

    Nee, je hoeft niet te betalen voor het laden. De prijs van de stroom is inbegrepen in de kilometerprijs die je betaalt. Ook onderweg betaal je dus niet extra, ook niet bij de snelladers van Fastned. In het dashboardkastje van de auto ligt een werkende laadpas.

  • Werkt de pas ook voor snellader (DC) zoals Fastned?

    Ja, de pas werkt ook voor de DC laders van Fastned. Daarmee kun je binnen 10 of 20 minuten weer flink bijladen als dat nodig is om je bestemming te halen.

  • Hoe werkt het laden onderweg?

    In de auto ligt een laad- en servicepas. Daarmee kun je onderweg aan de meeste laadpalen op- of bijladen.

  • Hoe weet ik vooraf of de auto wel genoeg accu-capaciteit heeft voor mijn rit?

    In de app bij je reservering kun je zien wat de actuele accustatus is in %. Ook staat daar een indicatie bij van het aantal kilometers dat je daarmee kunt rijden.

  • Hoe wordt de auto tussen de ritten opgeladen?

    De deelauto’s zullen meestal een vaste parkeerplaats met laadpaal krijgen. Na elke rit moet de auto aan de lader worden gezet, zodat hij weer oplaadt voor de volgende rit en gebruiker.

Reserveren

Vragen over reserveren

  • Moet ik betalen als ik een reservering niet gebruik?

    Nee dat hoeft niet. Het is wel onwenselijk, omdat je de auto daarmee onnodig bezet houdt en hij dus niet gebruikt kan worden door iemand anders. Wij kunnen dit in het systeem wel zien en als het vaker voorkomt zullen we hierover contact met je opnemen.

  • Kan iemand anders in de auto als ik een reservering heb gemaakt?

    Nee, dat kan niet.

  • Kan ik vooraf zien hoe vol de accu is?

    Ja, in de app bij je reservering kun je zien hoe vol de accu is.

  • Wat moet ik doen als mijn rit langer duurt dan gepland?

    Je kunt dit dan in de app aanpassen.

  • Kan ik meerdere ritten tegelijk reserveren?

    Ja dat kan. Zolang het maar andere tijden en andere data zijn. Dat kan ook langer van tevoren. Vaak of op het laatste moment een reservering afzeggen vinden we niet plezierig. Realiseer je dat je andere gebruikers daarmee minder kans biedt ook de auto te rijden.

  • Hoe lang van tevoren kan ik reserveren?

    Zo lang van tevoren als je wilt. Je reserveert altijd een datum en tijd.

  • Kan ik de auto vooraf reserveren?

    Ja, dat kan. Je reserveert de auto altijd via de MobiApp. De datum, de starttijd en de verwachte eindtijd van de rit geef je daarin op.

    Wil je weten welke stappen je precies moet volgen? Bekijk dan ons stappenplan.

Rijden

Vragen over rijden

  • Wat is het bereik van de auto?

    De Nissan Leaf 40 kWh kan in de praktijk 200 kilometer rijden op een volle accu. Dit bereik kan hoger of lager uitvallen afhankelijk van rijstijl, snelheid, aantal personen/gewicht, de temperatuur (lager bereik bij koud weer) en gebruik airco (10% lager verbruik als die uit staat).

  • Hoe kan ik onderweg zien of ik mijn bestemming haal zonder te laden?

    Voer je bestemming in op de navigatie. Je ziet dan de afstand in je scherm. In je dashboard is ook een schermweergave die weergeeft hoeveel kilometers je nog kunt rijden met de accu. LET OP; het aantal kilometers dat de accu aangeeft daalt vaak sneller dan je nog te rijden afstand. Pas dus je snelheid of verbruik (airco!) zo nodig aan.

  • Hoe rijd ik zo ver mogelijk op een volle accu?

    De drie belangrijkste tips die we je kunnen geven zijn;

    1. Pas je snelheid aan. Rijdt bijvoorbeeld altijd de toegestane snelheid en niet boven de 110 km/h op de snelweg. Echt het went!
    2. Zet de airco en andere voorzieningen als stoelverwarming uit. Of steeds kort aan.
    3. * Zet in de Nissan Leaf de groene ‘ECO’ knop aan, je trekt dan minder snel op. Daarnaast kun je ook nog de e-Pedal inschakelen. Dit zorgt ervoor dat de auto energie opwekt als je het stroompedaal loslaat.

  • Hoe vind ik onderweg een laadstation?

    De navigatie in de auto geeft (soms al vooraf) aan of je een bestemming kunt halen en waar je laadstations kunt vinden. De auto kan je naar die laadstations navigeren. In het menu vind je meerdere instellingen op dit gebied.

Zakelijk

Vragen over zakelijk

  • Bieden jullie ook deelauto’s aan voor bedrijven en gemeentes?

    Jazeker. Juist omdat veel bedrijfsauto’s in het weekend en ’s avonds stilstaan is een deelauto een duurzame en sociale oplossing. Bedrijven rijden overdag, bewoners of medewerkers ’s avonds en in het weekend.

  • Wat zijn de voordelen voor een bedrijf?

    Net als voor een particulier hoeft een bedrijf geen auto meer aan te schaffen en zijn de vaste kosten beperkt. De toegang en registratie van de ritten via de app levert veel gemak en bespaart direct kosten. Daarnaast kan en mag een medewerker of omwonende de auto privé ook gebruiken, op eigen kosten.

  • Is het fiscaal geoorloofd dat een medewerker de auto privé gebruikt?

    Ja, dat mag omdat de auto niet meer van het bedrijf is, of door het bedrijf wordt aangeboden. Het bedrijf is net als zijn werknemer gewoon gebruiker. Ons systeem voldoet aan een sluitende rittenadministratie volgens de huidige eisen van de belastingdienst.

    Voor meer informatie over de zakelijke mogelijkheden, voordelen en tarieven; mail naar info@mobiteam.nl

Acties & Rijtegoed

Vragen over acties & rijtegoed

  • Hoe werkt de vriendenactie?

    Via “invite a friend” in de menubalk kun je jouw eigen code vervolgens via een link naar jouw vrienden sturen. Er wordt dan gelijk een App- en Playstore linkje mee gestuurd. Even wachten op goedkeuring van hun account en jullie ontvangen beide €10.

    Wanneer het tegoed op je account is gezet, zie je deze staan bij het maken van een reservering.

    Veel plezier!

  • Hoe wissel ik TheGrone code in?

    Download voor je rit TheGrone-app en voer de toegangscode in die je per mail ontving bij het aanmaken van je account. Kies daarna:”join route” en op de kaart vind je informatie, verhalen en linkjes naar Google maps. Onze tip is je telefoon met navigatie aan te sluiten op de audio van de auto. Dan rij je veilig en relaxed en heb je alle tijd om tegelijk te luisteren en om je heen te kijken. Want er is genoeg te zien.

    Een impressie van TheGron- app en hoe je hem samen met de auto audio gebruikt vind je hier

    Veel plezier!

  • Hoe wissel ik de couponcode in?

    Heb je een couponcode gekregen? Deze kan je in de MobiApp inwisselen.

    Het werkt als volgt. Open de app en ga linksboven (drie streepjes) naar het menu. Hier staat ‘Discounts’. Klik vervolgens op ‘Redeem code’ en vul de couponcode in die je van ons hebt gekregen.

    Tijdens het maken van de reservering krijg je in het proces bij ‘Payment Method’ de optie ‘Select a coupon’. Selecteer de coupon en klik op ‘Confirm reservation’.

    Veel plezier!